2019/06/14
Svenska öl med budskap
Det tycks om att sommaren redan är här, och bortsett kommande säkra väder-nederlag (Midsommar?) är säsongen för törstsläckande öl här. Glädjande nog finns det numera gott om mindre alkhohol-starka, men ändå smakrika öl. För min del är det kanske det bästa som hänt på senare år; att det faktiskt går att hitta öl en bit under 5% som smakar riktigt bra.
Just ölen på bilden tillhör inte familjen runt 4,5%, däremot representerar de något annat. Två av dem kommer på burk, och det känns som att det är många Svenska bryggerier som satsar på detta. Ölen i mitten representerar att fler och fler Svenska bryggerier faktiskt vill stå för något mer än bara en god öl.
CP-ölet lanserades första gången 2013 och bakom ölet låg Göteborgskollektivet for independent living. 2017 kom uppföljaren som syns på bilden, Retard Beer. Det ska visst handlar om enöl som går åt det tropiska hållet, med mycket ananas och passionsfrukt.
Det handlar om att synliggöra funktionsnedsattas roll i samhället. Att på samma villkor som vem som helst kunna besöka krogen, att ha samma samma rättigheter och möjligheter som alla andra i samhället. För egen del tänker jag på hur personer med olika typer av funktionsnedsättning tenderar till att bemötas på arbetsmarknaden. Visst händer det bra saker här, men under alla mina år då jag arbetat inom området har jag mött mycket osäkerhet, missförstånd, och tyvärr ibland ointresse.
Här kommer mitt inlägg inför sommaren, och med det vill jag främst uppmana till att läsa djupare än etiketten på ölen. Eller för den delen att inte döma individen utefter det första intrycket.
Läs mer här:
https://www.beernews.se/articles/cp-olen-gor-come-back-pa-gbg-beer-week/
https://www.beernews.se/articles/retard-beer-satter-fokus-pa-orattvisor/
http://gil.se/kampanj/retard-beer/
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar