2017/01/20

ölbloggar handlar inte bara om text



En av poängerna med att jag tog initiativet till att skapa den nya Facebook-gruppen Ölbloggar i Sverige var att jag kände att bloggandet i Sverige håller på att tappa fart. Det är naturligtvis en i allra högsta grad personlig åsikt, och flera som läser detta kommer antagligen inte hålla med. Jag vill ändå stå på mig. Ett antal rätt kända bloggar finns fortfarande kvar, men många har de senaste åren lämnat scenen. Jag tänker inte nämna några exempel, googla så får du själv se. Ett av skälen till detta tror jag beror på brist av förnyelse och kanske främst brist på dialog. Många av de som fortfarande håller på är de riktigt, riktigt inbitna.
Det som hänt är också att Facebook, åtminstone för den stora massan, tar över som social plattform. Facebook är bekvämt. Det är lätt att samlas där. Det är praktiskt. "Alla" är med. Att det inte uppmanar eller stödjer kritiskt tänkande eller djupare dialog är något inte alla tänker på. Facebook har också en mycket komplex algoritm hur den rankar och exponerar det som skrivs. Utan att gå in för mycket på detaljer kan det sammanfattas med att det som uppmärksammas mycket, det sprids också i högre utsträckning. Är man populär i form av många vänner, många likes osv, jag då får man mer exponering och hamnar högre i flödet. Det som i Facebooks barndom var, att senast skrivet, publiceras högst i flödet, det stämmer inte längre.

Det är däremot lätt att starta en grupp kring något ämne som intresserar. Åtminstone på ytan. Vad jag menar är att det finns en fundamental skillnad mellan Facebook och en välskriven (eller filmad) blogg. Facebook stödjer inte, och folk förväntar sig inte, ett längre och mer påläst resonemang. Jag tror verkligen att bloggarna kommer ha en fortsatt plats, men för att de också i förlängningen ska ska ha det tror jag det är centralt att vi läsare också visar uppskattning för allt arbete och engagemang som görs.

Många mer kända bloggare får måhända mycket feedback i andra kanaler, exempelvis via föreläsningar eller ölprovningar som hålls. Några, Magnus Bark och Jens Skrubbe till exempel har blivit lite av kändisar (ja, åtminstone i öl-kretsar är ni det!). Och det är ju härligt, men jag tänker att det där med dialog är något som inte bara behöver finnas ansikte mot ansikte. Det går ju faktiskt utmärkt att engagera sig även på nätet, eller för den delen Facebook. Och det finns många förmågor där ute som inte heter Magnus eller Jens eller Joel eller...
Det handlar om att våga, och det handlar om att vi andra måste sluta bara läsa, och faktiskt visa uppskattning. Läs mer här om Lurkers

Jag tänker också att det finns andra sätt att att blogga eller att sprida sitt intresse. Ett av dem, som några Svenska bloggare testat på (men som ingen använder just nu?) är att video-blogga via youtube.
Texten byts ut mot några minuter filmande. Tittar man på Youtube har många en STOR mängd följare, även inom ganska nischade ämnen. Bland oss Svenskar som är intresserade av mat och öl tillhör Matgeek och Master of hoppets de mer kända. Matgeek handlar inte så mycket om öl (även fast han tagit upp det vid flera tillfällen), däremot Master of hoppets. Den senare pratar ju ofta även om Svensk öl, inte minst med tanke på all den Svensk öl som vissa öl-älskande personer tycks skicka över till honom.

Vad tycker du som läser detta? Har du orkat läsa igenom mitt långa inlägg och vill du berätta vad du tycker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar