Varför skrivs det inte mer om öl-nyheter? Visst finns det en del intressant när det gäller själva ölen, men om bryggerierna bakom finns det inte längre så mycket bra sedan Joel Linderoth lämnade Expressens webb-satsning "mitt kök". Joel hade något som jag skulle vilja beskriva som ett brinnande intresse för öl i kombination med kunnande inom journalistik.
Sedan han lämnade (men är snart tillbaka? Kolla Land.se) har det poppat upp några nya ställen för oss nyhetstörstande.
Beernews till exempel är på ytan en rätt ambitiös satsning, men bara att rabbla nyheter och allt BRA! som händer blir liksom lite tråkigt i längden. Branschen är så mycket mer omväxlande än så. Måste dock ge beröm för att man faktiskt försöker variera nyhets-flödet. Det är inte bara Svenskt till exempel, även fast det från utanför Sverige mest verkar vara hämtat från deras egna erfarenheter.
Uppdatering lite knappt två veckor senare: Plötsligt verkar något ha hänt; större variation och faktiskt rätt proffsigt upplägg. Beenews satsar och gör det bra. Min kritiska ådra fick sig visst en törn nu ;-) Delar av det här inlägget är visst rätt passé nu..
Uppdatering lite knappt två veckor senare: Plötsligt verkar något ha hänt; större variation och faktiskt rätt proffsigt upplägg. Beenews satsar och gör det bra. Min kritiska ådra fick sig visst en törn nu ;-) Delar av det här inlägget är visst rätt passé nu..
Beertower försöker också, men det går rätt knaggligt tycker jag. Inslag av "expert"-recensioner känns väldigt ansträngt och amatörmässigt. Allt är så positivt, och jag blir bara trött. Allt är inte bara guld och gröna skogar, varför inte krydda med lite kritik? Kritik utvecklar. Förstår i ärlighetens namn inte hur gänget bakom tänkt. Här får man chansen att besöka en herrans massa bryggerier; ta foton och intervjua, och så väljer man att skriva texter som vilken PR-byrå som helst skulle ha kunna snickra ihop på tio minuter. Kul att läsa för den som är nystartad i branschen, men hur jäkla kul är det egentligen för oss som vill ha lite intressant bakgrund och djup, och inte bara är intresserade av ännu en bild på en säck med malt eller ännu en bild på en byggare iförd Keps/ylle-mössa/stort skägg?!
Vem är jag att kasta skit på de som försöker engagera sig tänker någon?
Tja, den tanken bär jag förstår med mig också, men vad jag menar är inte att racka ned på nya initiativ och nya sajter, det är snarare HUR man genomför. Bara genom att hålla hög kvantitet kommer man inte överleva. Till sist kommer det ge sig, de som skriver kommer tappa lusten, och detsamma tror jag läsarna kommer göra. Det är ingen ursäkt att man skriver ideellt och att det inte kostar något för läsaren. Vi har ett nytt medialt landskap; folk vänjer sig mer och mer i att det man läser är gratis, men jag vägrar tro att vi vill vänja oss i tvivelaktig kvalitet. Varför inte tänka till lite kring det egna engagemanget och VARFÖR du själv faktiskt tycker om öl? Allt som avsmakas är ju inte bra, eller hur? I mellanmjölkens land måste vi våga säga vad vi tycker; det är då utveckling sker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar